פייסבוק הודיעה כי תגבה הצעת חוק שתיישם רגולציה על מודעות פוליטיות, ותגביל בעצמה פרסומים בעייתים או מתסיסים
הצעת החוק מגיעה לאחר שב-2016 התערבה רוסיה בצורה גסה במערכת הבחירות לנשיאות. מנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, צפוי להעיד השבוע בפני הסנאט בפרשת צבירת המידע על משתמשים ברשת החברתית

פייסבוק גיבתה לראשונה ביום שישי האחרון הצעת חקיקה, הדורשת מאתרי רשתות חברתיות לחשוף את מי שרוכש מודעות לצורך קמפיינים פוליטיים, והציגה תהליך אימות חדש שינפה מודעות בעייתיות שמטרתן לסכסך וליצור עימותים ע"י התססת קבוצות אנשים שונות ברשת. השינוי בעמדת החברה הוכרז בפוסט שהעלה מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, ימים ספורים לפני שיופיע בקונגרס לשימוע שיעסוק בטיפול במידע על משתמשים שמצטבר אצל פייסבוק. צעדים אלו ננקטים כדי להרתיע גופים חיצוניים מהתערבות גסה בבחירות הפנימיות בארה"ב באמצעות לוחמת מידע, כפי שמואשמת רוסיה, כך ע"פ צוקרברג. מוסקבה מצידה הכחישה האשמות אלו. "התערבות במהלכן התקין של בחירות היא בעיה גדולה יותר מכל פלטפורמה, וזו בדיוק הסיבה שאנו תומכים בהליך החקיקה למען שקיפות המודעות" כתב צוקרברג בפוסט.



הצעת החוק הוצגה בחודש אוקטובר האחרון אולם לא הועברה באופן סופי והיא מיועדת להוות תשובה הולמת לדאגות שעולות מפני כוחות זרים שעושים שימוש ברשתות החברתיות השונות כדי להשפיע על הפוליטיקה הפנימית באמריקה. הנושא עצמו נמצא בלב חקירה המתנהלת בימים אלו לגבי ההתערבות הגסה של רוסיה במירוץ לנשיאות ב-2016. צוקרברג עצמו אמר כי הוא היה מעוניין לספק מידע נוסף אודות "המודעות הבעייתיות" או מודעות שתוכנן עוסק בנושא פוליטי כמו חוקי נשק או גזענות. אולם הוא לא התייחס באופן ישיר לנושא של בחירות או מועמדות לתפקיד כלשהו, וידרוש כי כל מפרסם יאשר את פרטי זהותו ומיקומו. "כל מפרסם שלא עומד בכללים ייחסם מלפרסם מודעות בעלות תוכן פוליטי או סוגיות בעלות פוטנציאל מתריס אחר" הבטיח.

במהלך ספטמבר חשפה פייסבוק כי אזרחים רוסיים תחת שמות בדויים עשו שימוש ברשתות החברתיות השונות בניסיון להשפיע על ציבור המצביעים בארה"ב במהלך החודשים שלפני ואחרי מערכת הבחירות לנשיאות. אותם אזרחים כתבו על נושאים שנויים במחלוקת בעלי פוטנציאל ליצירת סכסוכים, יצרו ארועים שונים ורכשו מודעות. בחודש פברואר, היועץ המיוחד של ארה"ב רוברט מולר, הגיש תלונה כנגד 13 אזרחים רוסיים ו-13 חברות רוסיות באשמת התערבות בבחירות ע"י יצירת סכסוכים פנימיים ברשתות החברתיות.

הדרישה שאמורה לבצע אימות זהות לרוכשי מודעות אלו, הייתה פעולה חשובה מאין כמוה נגד פעולות של ארגונים כמו הסוכנות למחקר אינטרנטי של רוסיה המכונה "חוות טרולים", אמר הסנאטור הדמוקרטי מארק וורנר, שתומך הצעת החוק לשקיפות מודעות הפרסום. "רוב המודעות בתשלום שאותה סוכנות ניהלה היו על גבי רשת הפייסבוק בטרם תקופת הבחירות ולא הזכירו באופן ספציפי שמות של מועמדים כמו הילרי קלינטו או דונאלד טראמפ – אולם הם העלו נושאים שנויים במחלוקת הטעונים פוליטית בארה"ב כמו שימוש בכלי נשק, זכויות ההומואים והלסביות, הגירה ונושאים גזעניים אחרים" כך ע"פ וורנר.

מאבק במורד הגבעה
הצעת החוק לחשיפת מקור המודעות צפוי להרחיב את חוק הבחירות הקיים שתקף לגבי שידורי הטלויזה והרדיו, והוא צפוי להיות מיושם גם על גורמים המשלמים על מודעות פרסום דיגיטליות בפלטפורמות כמו פייסבוק, טוויטר ואלפא-בית של גוגל. גוגל סירבה להגיב בנושא, טוויטר טרם מסרה את תגובתה.

בעבר נמנעה פייסבוק מלגבות חקיקה בנושא כה רגיש, בטיעון כי רצתה לעבוד יחד עם המחוקקים תקופה ממושכת יותר ובמקביל לנסות לאכוף רגולציה פנימית המגיעה ביוזמת החברה עצמה. תומכי הצעת החוק אומרים כי הם מקבלים בברכה את תמיכתה של פייסבוק. עד כה הם ניהלו מאבק קשה בעל סיכוי נמוך וזאת עקב התנגדות הרפובליקנים, שמהווים רוב בבית הנבחרים ובסנט ובאופן קבוע מביעים סקפטיות רבה בכל הקשור לרגולציות בנושא פרסומים פוליטיים. להצעת החוק שחוברה בסנאט יש תומך רפובליקני אחד, הסנטור ג'ון מקיין.

צוקרברג מתוכנן להופיע ביום מחר בפני השימוע המשולב של שתי וועדות הסנאט וביום רביעי בפני וועדת בית הנבחרים של ארה"ב. תחת החוק המוצע לשקיפות המודעות, פלטפורמות דיגיטליות בעלות 50 מליון צפיות חדשות או יותר יאלצו לשמר תיק שיהיה פתוח לכלל הציבור ובו תיעוד של כלל רכישות המדיה המתבצעות מעל הסכום של 500 דולרים. החקיקה החדשה תדרוש גם "לנקוט בכל המאמצים הסבירים" להבטיח שישויות וגופים בינלאומיים לא ירכשו מודעות פוליטיות להשפיע על ציבור הבוחרים בארה"ב. פייסבוק תידרוש גם אימות זהות של אנשים בעלי דפי פייסבוק בעלי נפח עוקבים גדול, כך כתב צוקרברג.

YOU MIGHT ALSO LIKE