דיווח על עשרות הרוגים ומאות פצועים בתקיפה בנשק כימי בסוריה, בוושינגטון מאשימים את רוסיה
גורמים בסוריה מדווחים על תקיפה מהאוויר בחומר לחימה כימי בעיר דומא, מעוז המורדים המבודד. גם מי שהתחבא במקלט נפגע מהחומר הכימי. טראמפ מאשים את נשיא רוסיה בגיבוי אסד

מספר ארגונים בסוריה דיווחו בסוף השבוע על תקיפה קשה על מה שנותר מהעיר דומא, בה נהרגו עשרות בני אדם ורבים נוספים נפצעו. הארגונים, שכוללים את הקסדות הלבנות, את הוועדה לשיתוף פעולה בדומא ואת מרכז המדינה בע'ותה, הודיעו כי חביות נפץ מלאות בגז הופלו על המקום באמצעות מסוקים, פעולה שגרמה למותם בחנק של הרוגים רבים באזור.


גם מי שהיה במקלטים נפגע. צוות רפואה מטפל בילדים שנפגעו בתקיפה


סוכנות הידיעות הסורית "סאנא" ציטטה "גורם רשמי" שהכחיש את האשמות הארגונים, וציין כי הדיווחים "הם ניסיון מכוער לעצור את התקדמות הצבא" אל העיר שסוכנות הידיעות כינתה "מעוז הטרוריסטים הקורס".

סוכנות הידיעות המשיכה וציטטה את אותו גורם שאמר שציין כי "הצבא הסורי לא זקוק לחומרי לחימה כימיים כפי שטוענים הטרוריסטים".

תמונות קשות ממרכזים רפואיים שנפתחו במקום מראים כמה בני אדם, ובהם ילדים, מתים ופצועים - כמה מהם עם קצף בפיהם. עם זאת, ברשת החדשות ציינו כי לא הצליחו לאמת את מהימנות הצילומים. 

גורם בכיר באיגוד ארגוני הסיוע הרפואי והרווחה (UOSSM) אמר לרשת CNN כי רופאים באזור המתקפה ציינו שכמה נפגעים היו משותקים ולא הגיבו לסביבה, ואחרים התנודדו מצד לצד. רבים מהתושבים התחבאו במקלטים תת קרקעיים בזמן התקיפה. 

האיגוד פרסם הצהרה ולפיה כמות גדולה של חומר כימי או גז פגע במקום. לפחות 25 בני אדם נהרגו וכ-500 נפצעו. עדויות נוספות מהאזור דיווחו על מתקפות קשות מהאוויר, בזמן שהמורדים עצמם הפציצו באש ארטילרית את בירת הסוריה.


כוחות של צבא אסד באזור העיר דומא


ובינתיים בוושינגטון, אחד מיועציו של הנשיא טראמפ לביטחון לאומי אמר אתמול כי ארצות הברית לא פוסלת את האפשרות להשיג למתקפה הסורית בירי טילים. מוקדם יותר צייץ הנשיא בטוויטר כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, רוסיה ואיראן אחראיות לגיבוי של אסד "החיה", וקרא לפתוח באופן מיידי את אזור התקיפה לצוותי רפואה. "הרוגים רבים, ובהם נשים וילדים, במתקפה כימית חסרת היגיון בסוריה", כתב טראמפ, "האזור נמצא תחת סגר ומוקף על ידי צבא סוריה - דבר שלא מאפשר כניסה לגורמים מהעולם. הנשיא פוטין, רוסיה ואיראן אחראיות לגבות את אסד החיה. מחיר גדול לשלם. אירוע הומניטרי נוסף בלי שום סיבה. מזעזע".

גורם בממשל האמריקני אמר כי התקבלו כמה דיווחים "קשים" על תקיפה אפשרית של בנשק כימי סמוך לבית החולים בדומא. "ההיסטוריה של הממשל הסורי והשימוש שלו בחומרים כימיים נגד העם שלו לא נמצא במחלוקת", אמר הגורם, "הוא החל עם שימוש בגז סארין במזרח ע'ותה בחודש אוגוסט של שנת 2013. הוא הוסיף כי יותר מאלף אזרחי סוריה נהרגו מתקיפות בחומר כימי עד כה. 

"כפי שאמרנו, אנחנו רואים ברוסיה את האחראית לתקיפות של אינספור אזרחים סורים בנשק כימי. ההגנה שמוסקבה מעניקה לנשיא סוריה, אסד, והכישלון שלה להפסיק את השימוש בחומר לחימה כימי מעלה שאלה לגבי הכנות שלה לפתור את המשבר בסוריה".


פטריות עשן לאחר תקיפה מהאוויר בדומא


מאוחר יותר, דוברת משרד החוץ בוושינגטון, הת'ר ניוארת, אמרה כי ארצות הברית ממשיכה "לעקוב מקרוב אחר הדיווחים הקשים" של התקיפה לכאורה בדומא. "דיווחים מכמה מקורות במקום מצביעים על מספר גבוה של נפגעים, כולל כמה שהתחבאו במקלטים תת קרקעיים. דיווחים אלה, אם יאומתו, מחרידים ודורשים התערבות מיידית של הקהילה הבינלאומית", אמר ניוארת.

היא הוסיפה כי "ארצות הברית ממשיכה לעשות את כל המאמצים כדי להעמיד לדין את האחראים לשימוש בנשק כימי, בסוריה ומחוצה לה". גם היא ציינה כי אין מחלוקת בנוגע לשימוש של דמשק בגז נגד אזרחיה. 

באפריל אשתקד, יותר משמונים בני אדם נהרגו במתקפה בגז סארין בעיירה ח'אן שייח'ון, אירוע שבעקבותיו תקפה ארצות הברית בסיס של חיל האוויר הסורי באמצעות 59 טילי שיוט מסוג טומהוק. דוח משותף של האו"ם ושל הפקחים הבינלאומיים לנשק כימי שפורסם באוקטובר האחרון קבע כי משטרו של בשאר אל-אסד אחראי למתקפה. 

סוריה הכחישה שוב ושוב כי יש לה יד באותה מתקפה, ומכחישה שיש בידיה נשקים כימיים. דמשק הודיעה כי תקיפה מהאוויר פגעה במאגר של נשק כימי שהיה בידי המורדים. 

YOU MIGHT ALSO LIKE