פעילי זכויות מהגרים טוענים: "המדיניות החדשה- מתקפה על נשים וילדים"
ממשל טראמפ יחדל מהנוהג לשחרר אוטומטית נשים מהגרות, שהינן הרות. זאת, כחלק מהמאמץ הכללי להחזיק במעצר מספר גדול הרבה יותר של מהגרים, לעומת ממשלי נשיאים קודמים. במקביל הוא יפעל לשיפור התנאים במתקני המעצר על מנת להקל את השהייה על נשים בהריון ומשפחותיהן. ההחלטה לא תחול על כאלו שב-3 החודשים האחרונים להריונן בשל העובדה שהן אינן יכולות לטוס בתקופה זו

המדיניות החדשה עליה הכריז ממשל טראמפ בכל הנוגע למעצר מהגרות בהיריון, עלולה להביא לכך, שמספר ניכר הרבה יותר של נשים הרות ימשיכו לשהות במתקני מעצר, שעה שהן ממתינות להליך משפטי – ארוך בדרך כלל – שיכריע האם הן יכולות להישאר בארה"ב או לא. המתקנים הללו כבר הפכו מזמן יעד של חיצי בקורת מצד מתנגדים על התנאים הלא נוחים ולעיתים הקשוחים, השוררים בהם. הכוונה הזו כבר מעוררת ביקורת רבה בקרב תומכי ההגירה על מדיניות הממשל הכללית בענין המהגרים ואחזקתם במעצר ובעיקר כלפי אלה שנתונים במעצר, אך לא הורשעו בסעיף כלשהו ואינם נחשבים לפושעים.



 התכנית הראשונית בנדון הוגשה כבר בדצמבר האחרון, מסרו פקידים בכירים. לדברי פיליפ מילר פקיד בכיר ברשות, המנהל את פעולות האכיפה והגירוש, ב-20 במארס היו 35 נשים הרות במעצר במתקני הרשות. מאז דצמבר היו במעצר 506 נשים בהריון, הוסיף מילר.

לדבריו, קשה להעריך כמה נשים נוספות בהריון ייעצרו ויוחזקו במתקני הרשות לאחר שהשינוי במדינית יהפוך לרשמי. מהגרים שנתפסים כשהם מנסים לחצות את הגבול באופן לא חוקי, מועברים מיד למעצר, אף שבעבר הם עברו קודם לכך שימוע, שבחן האם הם זכאים למעמדשל פליטים ולקבלת מקלט, שאם הם עוברים אותו בהצלחה המשל רשאי להחליט לשחררם. לא צויין גם מה מעמדן של נשים מהגרות בהריון, הנמצאת בשלב ההנקה.

בתקופת הממשל של הנשיא אובמה לקציני ההגירה היתה סמכות לשחרר נשים בהריון, אלא אם כן הנסיבות היו מחמירות וקיצוניות שמנעו זאת. מעתה אנשי משטרת ההגירה יוכלו להשאיר במעצר אישה בהיריון בכל מקרה, ברם סעיף בהצעה החדשה קובע, כי לא בכל מקרה יש חובה להמשיך ולהחזיק במעצר אישה מהגרת הרה. ההצעה החדשה דורשת בחינת כל מקרה לגופו וכך יושארו במעצר "רק אלה שהמעצר שלהן הוא חיוני, כדי להבטיח גירוש או כאלה שהעלאתן על מטוס עלולה לסכן אותן, או כאלה ששהייתן מחוץ למעצר עלולה לסכן את הציבור".

הממשל יטה חסד כלפי נשים הרות במעצר, אם הן בשלושת החודשים האחרונים להריונן, אמר מילר, משום שלנשים כאלה אסורה הטיסה ולכן בלתי אפשרי לגרשן בתקופת הריון זו. בנוסף יפעל הממשל לשיפור התנאים במתקני המעצר, להקלת השהייה על נשים בהריון ומשפחות.

מילר הדגיש כי הצעד הזה של הממשל נועד לשלוח מסר חד וברור למהגרים בפוטנציה ולאלה שכבר נמצאים על אדמת אמריקה, כי שום מהגר לא חוקי איננו חסין מפני גירוש."זה לא יהיה נכון להתייחס למדיניות שלנו כאל החלטה דרקונית, או כהחלטה גורפת חסרת אחריות. אנחנו עושים כמיטב יכולתנו, שההחלטות בנדון תהיינה הוגנות וברוח המדיניות של הנשיא".

הצעד הזה הוא המשכו של מהלך שנוי במחלוקת מצג משרד הבריאות ושירותי אנוש להחזיק במעצר קטינות שאינן מלוות בבוגרים/ות במקום לשחררן, כדי שיבצעו הפלות, מדיניות שהיתה סלע מחלוקת קשה וביקורת מקהיליית תומכי המהגרים במדינה.



הקבוצות התומכות מקימות קול זעקה נגד תנאי העצר של המהגרים. קואליציה של תומכי מהגרים, מתנגדי גירוש וקבוצות תומכות נשים הביעו מחאות בענין השירותים הרפואיים הנתנים למהגרות הרות וכי קרו מקרים של הפלות בשל כך, במהלך תקופת המעצר. גם חברי קונגרס העלו טענה דומה בפני מחלקת בטחון המולדת.

מישל בארנה מהתכנית לזכויות מהגרים וצדק בוועדה לנשים פליטות קראה לכך "מתקפה על נשים וילדים" וקבעה, כי הארגון דוחה את המדיניות החדשה בענין מעצר נשים הרות.

"מזה זמן רב הארגון שלנו מתעד את תנאי המעצר הלא בריאים והמסוכנים שהם במיוחד כאלה לנשים הרות." אמרה בארנה בהודעתה. "נשים רבות נכנסו להריון כתוצאה מאונס ואלימות או במהלך המסע לארצות הברית, או שזה חלק מהמאמץ שלהן לקבל מעמד של פליט, הזכאי למקלט. מעצר הוא טראומטי במיוחד לנשים בהריון ובמיוחד לנשים שעברו חוויית אונס קשה, או אלימות על בסיס מיגדרי".

רשות ההגירה והמכס צירפה של ד"ר עדה ריברה, מנהלת השירותים הרפואיים כדי שתסביר מה יהיו השירותים שיסופקו לנשים במעצר. לדבריה כל הנשים בגיל שבו הן יכולות להיכנס הריון, נבדקות האם הן הרות מיד עם הגעתן למעצר והרשות מספקת טיפול מיידי במקום וכן הדרכה והסברה בנדון וכן מאפשרת הכנסת סיוע רפואי מומחה מבחוץ במקרי הצורך.

ממשל הנשיא טראמפ הינחה את הרשות להרחיב את השימוש בכלי המעצר במיוחד כלפי כאלה המיועדים לגירוש, בכוונה להקטין את מספרם של אלה, ששהייתם בארה"ב מותרת, עד שיתברר ענינם בבית המשפט. יצויין כי התהליך המשפטי עד להחלטה אם לגרש אדם מארה"ב עלול להימשך שנים, אך לעיתים קרובות מהגרים ששוחררו ממעצר, הותר להם להישאר בארה"ב ולהקים חיים בקהילות בארה"ב ואם הם בעלי כושר עבודה, אף להתחיל להתפרנס.

YOU MIGHT ALSO LIKE