"עד שתהיה לנו חומה והגנה ראויה, אנחנו נגן על גבולנו הדרומי באמצעות צבא"
"צעד גדול" הגדיר הנשיא טראמפ את ההחלטה להציב את חיילי המשמר הלאומי עד להשלמת בניית החומה, זאת בשל "שיירת המהגרים הגדולה מהונדורס, החוצה כעת את מכסיקו, כשיעדה הוא הגבול החלש בגלל החוקים שלנו, שהיתה צריכה להיבלם לפני שהיא תגיע ליעדה", צייץ בהודעתו. המהלך יצריך גיוס כוחות משמעותי

הנשיא דונאלד טראמפ הודיע ביממה האחרונה כי ארצות הברית תגן על גבולה הדרומי באמצעות הצבא האמריקאי, עד שתושלם בניית החומה. הוא קרא למהלך הזה "צעד גדול". הנשיא השמיע את דבריו במהלך פגישה עם מנהיגים מהאזור הבלטי וציין, כי דן בנושא עם שר ההגנה ג'ים מאטיס. מאוחר יותר, ציין אחד מדוברי הבית הלבן בראיון לרשת פוקס ניוז, כי אם תמומש תכניתו של הנשיא טראמפ, לגבי הגנת הגבול הדרומי, הדבר יהיה כרוך בגיוס "משמעותי" של המשמר הלאומי. "עד שיתאפשר שתהיה לנו חומה והגנה ראויה, אנחנו נגן על גבולנו הדרומי באמצעות צבא", הוא אמר. "זה צעד משמעותי. לא עשינו כמותו בעבר, או לפחות לא הרבה בעבר".



במסיבת עתונאים מאוחר יותר, אישר טראמפ את התכנית והדגיש, כי הגבול הדרומי אינו מאובטח דיו, "בגלל החוקים הנוראיים, הנוראיים והבלתי בטוחים שלנו, אין לנו חוקים, יש לנו שיטה של 'תפוס ושחרר' ", הוא הוסיף. "אתה תופס ואחר כך משחרר מיד, בתקווה שאנשים יחזרו לעמוד בפני בית דין שנים לאחר מכן, אלא שהם לעולם אינם מתייצבים למשפט".

הנשיא טראמפ לא פירט את תכניתו, אבל ככל הנראה התכנית או הרעיון הזה, נובעים בעיקר בשל התנועה צפונה, לכיוון גבול ארצות הברית-מכסיקו של שיירה בת למעלה מ-1,000 מהגרים פוטנציאליים, הנעה ממדינות מרכז אמריקה לכיוון הגבול עם ארצות הברית.

אתר באזפיד (Buzzfeed), שהיה הראשון לדווח על התקדמות השיירה, הדגיש שהשלטונות המכסיקניים טרם נקטו בצעד כלשהו, כדי לעצור את השיירה וזרם האנשים הנע לכיוון ארצות הברית.

בדיון ביום שלישי, הנשיא טראמפ ופקידים בכירים "הסכימו גם על הצורך בהפעלת לחץ על הקונגרס, להעביר בזריזות חוקים, שיאפשרו סגירת פרצות חוקיות, המאפשרות הסתננות של ארגוני עבריינים, טרוריסטים של נרקוטיקה (סמים) ומבריחים", כך הודיעה קצינת העיתונות של הבית הלבן שרה סנדרס. לדבריה, מאטיס, מזכיר המשרד לבטחון המולדת קירסטן נילסן, התובע הכללי ג'ף סשונס, יו"ר המטות המשולבים גנרל ג'וזף דאנפורד והרמטכ"ל ג'ון קלי היו בין שאר הבכירים, שנכחו בדיון.

הדיווחים על התקדמות שיירת המהגרים לכיוון ארה"ב עוררה את כעסו של הנשיא טראמפ, שמצידו העלה כמה "ציוצים" בחשבון הטוויטר שלו. בין השאר הוא איים בהם בהפסקת הסכם NAFTA (אזור הסחר החופשי של צפון אמריקה)  וכן איים לקצץ את סיוע החוץ האמריקאי למדינות כמו הונדורס למשל, ממנה מגיעים רבים מהמהגרים בשיירה.

"שיירת המהגרים הגדולה מהונדורס, החוצה כעת את מכסיקו, כשיעדה הוא הגבול 'החלש בגלל החוקים שלנו', היתה צריכה להיבלם לפני שהיא תגיע ליעדה", הוא צייץ ביום שלישי. "הפרה החולבת של נפט"א תהיה חלק מהמאבק שלנו וכך גם סיוע החוץ שלנו להונדורס והמדינות האחרות המאפשרות לדבר הזה לקרות. הקונגרס חייב לפעול עכשיו!".




במסיבת העיתונאים הוא אמר, כי הסכם נאפט"א היה "עיסקה מבישה" וכי הוא הודיע לראשי המדינה במכסיקו ביום שני: "אני מקווה שאתם מכוונים לומר לשיירה הזו לא להגיע עד הגבול". לדבריו, הוא מעריך שכתוצאה מהאיומים שלו, השיירה התפרקה.

הפנטגון מצידו לא מיהר להגיב על ההצהרה של הנשיא טראמפ, לגבי הפעלת הצבא בהגנה על הגבול הדרומי. ברם, תזכיר שהגיע ליידי פוקס ניוז ולאור דיונים עם בכירים, נראה שבתחום אחד הפנטגון יכול להגיב ולתרום במהירות יחסית - שטח האימונים באש חיה של חיל האויר "בארי גולדווטר", הצמוד לגבול עם מכסיקו ומשתרע על מרחב שאורכו 35 מייל בדרום אריזונה.

משרד ההגנה כבר הגיש מצידו תגבור לאזור הגבול, כולל ספינות של צי חיל הים האמריקאי המפטרלות במים, כדי לבלום הברחות סמים, ביחד עם יחידות ובהן 100 אנשי צבא מפיקוד הצפון של ארה"ב – כולל שמונה מוסים ורחפן – שיסייעו למשמר הגבול. 

ב-2010 אישר הנשיא אובמה תוספת של 1,200 חיילי המשמר הלאומי, לחיזוק מערך ההגנה בגבול, אף שמחוקקים רפובליקנים העלו תהיות באשר לתפקיד המוגדר שלהם והאם הם יופעלו באופן מבצעי בשטח.

הנשיא טראמפ ממשיך להאבק, כדי למצוא מקורות מימון להבטחת הבחירות המרכזית שלו – בניית החומה בגבול מכסיקו - שפקידי ממשל ובכירים במשמר הגבול מעריכים, שעלותה תגיע לכ-20-25 מיליארד דולר. בהצעת חוק עליה חתם הנשיא בחודש שעבר, 1.6 מיליארד דולר הוקצו לאמצעים טכנולוגיים ולהחלפת חלק מהחומה הקיימת כעת, שאינם קשורים לאבי הטיפוס והמודלים שהוצגו לנשיא טראמפ בעת ביקורו האחרון בקליפורניה, לפני ימים אחדים. 

הנשיא טראמפ שקל להטיל וטו על חקיקה שקשורה בהעדר מקורות מימון לבניית החומה וכן בענין (DACA) שהיא התכנית להגנה מפני גירוש על מהגרים, שהגיעו לארה"ב כילדים. הנשיא הציע בשעתו שהפנטגון יממן את בניית החומה.

בראנדון ג'אד, נשיא המועצה הלאומית של משמר הגבול , אמר כי הדבר מאפשר למשמר הגבול הבנה טובה יותר של הכוונות. "המבריחים העבריינים, הם תעשייה של מיליארדים רבים. הם מבריחים בני אדם וסמים. אם נעצור את מרבית האנשים שחוצים את הגבול באופן לא חוקי, השייכים למעצמת הפשע הזו, נתקע טריז בפעילות שלה ואם נצליח לתקוע את הטריז הזה, נצליח אולי לבלום אותם". 


YOU MIGHT ALSO LIKE