לא רק אמזון גו: החנויות האוטומטיות הולכות ומשתפרות, והן בדרכן אליכם. האם נגיד שלום למוכרים?
לאחר שכולנו התרגשנו מפתיחתה של החנות האוטומטית לחלוטין, מסתבר שבסין עושים את זה ובגדול. בזמן שענקיות הקמעונאות בוחנות את הטכנולוגיות השונות כאן בארצות הברית, נראה כי מנהליהן מבינים שייקח עוד מספר שנים עד שחנויות הענק יוכלו להיות אוטומטיות לחלוטין

כדי להיות בחנות שבה במקום קופאים אנושיים יש מערכות חיישנים ואינטליגנציה מלאכותית, על הקונים להגיע עד חנות "אמזון גו", חנות הנוחות הניסיונית של ענקית המסחר ברשת, במרכז העיר סיאטל. למרות זאת, בקרוב, עוד עסקים שמסתמכים על אמצעים טכנולוגיים כדוגמת אמזון גו עשויים להגיע אל הצרכנים.


בסין גם עטים על האוטומציה. לקוחה ברשת החנויות האוטומטיות "המה"


מירוץ גלובלי לאוטומציה של החנויות נימצא בתהליכים אצל כמה מרשתות הענק הגדולות בעולם וכמו כן גם בקרב מספר חברות סטארטאפ בעלות שרוצות לקצץ בהוצאות העובדים ובמקביל לצמצם תסכולים כאלו ואחרים של הקונים, כמו לחכות לתור בקופות. בין השאר, מדובר בניסיון למנוע מאמזון לשלוט באופן מוחלט על עולם הקמעונאות הפיזי כמו שהיא עושה ביד רמה בעולם המסחר האינטרנטי.

חברות שונות בוחנות רובוטים השומרים על המלאי במדפים, כמו גם אפליקציות המסייעות ללקוחות לסרוק מוצרים שונים באמצעות הטלפון החכם שלהם. מערכות טכנולוגיות מתקדמות כדוגמת זו שאמזון גו עושה בה שימוש – מייצרת אוטומציה מוחלטת בתהליך התשלום והעזיבה של הלקוח. סין, שבה מצויות חברות מסחר האינטרנטי שאפתניות גם כן, הופכת להיות בהדרגה לקרקע פורייה במיוחד לניסויים ברכישות צרכנים.

אם יצליחו, טכנולוגיות אלו יוסיפו עוד על חוסר הוודאות שקיים ממילא מעל ראשו של כוח העבודה ברשתות הקמעונאות, שנמצא ממילא תחת צמצום מתמיד עקב עליית מגמת הקניות באינטרנט. מחקר חדש שבוצע בשנה שעברה על ידי וורלד אקונומיק פורום גילה כי 30 עד 50 אחוזים מכלל המשרות ברשתות הקמעונאות הגדולות עשויות לעמוד בסכנה ברגע שטכנולוגיות מהסוג הזה יאומצו באופן מלא.

בנוסף,  המירוץ הטכנולוגי הזה העלה דאגה נוספת מכיוון חוקרי הפרטיות עקב כמות המידע שיצטבר ברשתות הגדולות אודות הרגלי הצריכה של הקונים כאשר הם מתעדים דיגיטאלית את הרגלי התנועה והמיקום שלהם.

הרשתות הגדולות החלו כבר למעשה להטמיע טכנולוגיות חכמות בחנויות השונות שלהן לפני זמנה של אמאזון גו. עמדות סליקה ותשלום עצמאיות מותקנות זה מספר שנים בסופרמרקטים ובחנויות שונות. קרוגר, רשת סופרמרקטים, עושה שימוש בחיישנים ובניתוחים מקדימים כדי לתזמן בייתר יעילות מתי מגיעה שעת השיא בה נידרש כוח עבודה נוסף כדי להתמודד עם עומסי הקונים.

עם זאת, פתיחתה של אמזון גו בחודש ינואר היה מדאיג במיוחד בעבור רשתות קמעונאות רבות שראו במהלך רצון פתאומי של אמזון לנתב את היכולות הטכנולוגיות שלה אל עבר דרכים חדשות. מאות מצלמות לצד חיישנים מיוחדים לאורך המדפים, יעזרו לחשב במהירות את הסכום של חבילת העוגיות, הצ'יפס והסודה שהקונים הניחו בשק הקניות שלהם. הכסף ייגבה מחשבונם של הקונים בעוד הם עוזבים את דלתות החנות.


סין אובססיבית לעדכונים טכנולוגיים



כעת, אמזון מעוניינת להרחיב את הקוסנפט של GO לתחומים אחרים. דובר מטעמה של אמאזון סירב להגיב אודות תוכניות ההתרחבות של החברה, אולם החברה פרסמה זה לא מכבר מודעת דרושים בעבור תפקיד של מנהל נכסים שיהיה אחראי על מה שהוגדר כ"בחירת אתרים ורכישה" כאשר ניתן להמשיך את המשפט הכתוב בתוספת המילים "מקומות פוטנציאליים" בעבור חנויות GO חדשות.

"באופן חד משמעי, ישנה מבוכה מאחר ומדובר בקמעונאי אינטרנט שכל ההתמחות שלו הוא מכירות באינטרנט והנה – הוא מלמד את כולנו כיצד ליצור חנויות פיזיות ובכנות הוא עושה זאת באופן מצוין", כך אמר מרטין היצ', האחראי על ההיבט העיסקי בחברת בוסה נובה רובוטיקס, חברה המייצרת רובוטים המסוגלים לנהל מלאים שוולמארט ורשתות קמעונאות גדולות אחרות בוחנות כעת.

נכון להיום, לא קיים מקום אחר בעולם ובו מנוסות בלהיטות טכנולוגיות קניות שונות כמו בסין, מדינה שהיא לא פחות מאובססיבית לעדכונים טכנולוגיים.

מאמץ כזה, ניכר בדוגמת רשת חנויות נוחות בהיקף של 100 סניפים שאינה מאויישת, השייכת לסטרטאפ בשם בינגו בוקס, שמקומו בפארק העסקים שבשנחאי, סין. הקונים סורקים קוד בטלפון הסלולרי כדי להיכנס לחנות וברגע שהם בפנים, הם סורקים את הפריטים אותם הם מעוניינים לרכוש. אז החנות פותחת את שערי היציאה לאחר פעולת התשלום שהתבצעה אף היא באמצעות הטלפונים.

עליבאבא, אחת מחברות האינטרנט הגדולות שבסין, פתחה רשת סופרמרקטים אוטומטית משלה בשם "המה" בהיקף של 35 חנויות המשלבת רכישה על גבי האינטרנט ופעולת תשלום ועזיבה אוטומטית של החנות. הלקוחות סורקים את המוצרים בעמדות התשלום העושות שימוש בטכנולוגיות זיהוי פנים לשלם באופן אוטומטי בעוד סלי המצרכים שהוזמנו ביידי הלקוחות על גבי הרשת מונעים על גבי מסועים שמניעים אותם אל עבר הלקוחות.

ג'יי.די (JD) קמעונאי אינטרנט ענק נוסף מסין, הכריז בדצמבר החולף כי הוא מקים רשת של מאות חנויות נוחות אוטומטיות. הרעיון העיסקי הוא להציב שבבים הניתנים לסריקה על פריטי הצריכה השונים כדי ליצור אוטומציה בתהליך התשלום והעזיבה של החנות.

בקמפוס העצום שלה באזור דרום בייג'ינג, ג'יי.די בוחנת קונספט לחנות חדשה הנשענת על טכנולוגיית ראייה של מחשב וחיישנים על המדפים לזהות כאשר מוצרים מסויימים נלקחו מהמדפים. המערכת עוקבת אחר הקניות ללא הצורך במוצרים שעליהם יושתלו שבבים. התשלום שנכון לעכשיו עדיין מתרחש בעמדות הסמוכות ליצאה, נעשה באמצעות טכנולוגיית זיהויי פנים.

ג'יי.די ועליבאבא מתכננות למכור את המערכות שלהם לרשתות קמעונאות גדולות אחרות ועובדות כל העת על טכנולוגיות תשלום ועזיבה נוספות.


הרובוטים לא מצליחים לבצע את כל התפקידים



בחזרה לארה"ב. וולמארט, רשת הקמעונאות הגדולה בעולם, בוחנת את הרובוטים של "בוסה נובה" בכ-12 חנויות שונות שלה וזאת תחילה, כדי להפחית מטלות שעשויות לעלות בזמן כוח העבודה האנושי שלה. הרובוטים שנראים כמו מזוודות ענקיות על גלגלים, נעים לאורך המעברים וסורקים אחר מדפים ובהם אזל מלאי קופסאות הדגנים או אחר פריטים כמו צעצועים שונים שלא תוייג מחירם. המכונות אח"כ מדווחות לעובדים, ששבים ומחדשים את המלאי במדפים ומוסיפים תגים חדשים.

ב-120 מתוך 4,700 החנויות של וולמארט ברחבי אמריקה, הקונים יכולים לסרוק פריטים כמו פירות וירקות, תוך שהם עושים שימוש במצלמה בטלפון החכם שלהם ולשלם בעבורם באמצעות המכשירים. כאשר הלקוחות עוזבים את החנות, אחד מעובדי החנות בודק את הקבלה שלהם.

קרוגר, אחת מרשתות הסופרמרקטים הגדולה בארה"ב, בוחנת אף היא שירותים שונים המערבים סריקה באמצעות הטלפונים החכמים בעבור רשת הסופרמרקטים שלה, הודיעה אף היא כי היא תרחיב את השירות שכרגע קיים ב-400 מהחנויות שלה מתוך 2,700 סניפים.

סטרטאפים חדשים המפתחים טכנולוגיות הקשורות לתחום מחפשים כל העת למכור לרשתות הגדולות את הטכנולוגיות שיסייעו להן להשתוות לאמזון. אחד מהם הוא חברת AIFI המפתחת טכנולוגיית תשלום באמצעות קופות לא מאויישות שמחירן נגיש דיו, שגם הרשתות הקטנות וחנויות האאוטלט השונות יוכלו לעשות בהן שימוש. בארה"ב, משקיעי הון סיכון השקיעו סכומים בהיקף של 100 מליון דולר בחברות סטארטאפ המפתחות טכנולוגיות בתחום אוטומציית חנויות הקמעונאות בכל אחת מהשנתיים החולפות, עלייה משמעותית ביחס ל-64 מליון דולר שהושקעו בשנת 2015, זאת לפי מידע שהגיע מהפירמה הפיננסית "פיטצ'-בוק".

"ישנו סוג של תחושת בהלה לזהב סביב הנושא", אמר אלן אוהרליהי, מנהל בכיר "אוור-סיין", חברה אירית העובדת יחד עם רשתות קמעונאות על טכנולוגיית תשלום ועזיבה אוטומטיות העושות שימוש באינטיליגנציה מלאכותית.

בעוד שטכנולוגיות כאלו עשויות לשפר משמעותית את חווית הלקוח, ישנן השלכות נוספות אותן אנשים כאלו או אחרים ימצאו פחות רצויות. קמעונאיי ענק כדוגמת אמזון, יוכלו לצבור כמויות מידע עצומות היכן הלקוחות מבלים את רוב זמנם במתחמי החנויות שלהם באופן מקביל לכמות הזמן שרוכשי האינטרנט נמצאים באזור באתר מסויים.

"המידע הזה משולב יחד עם שאר כמויות מידע עצומות שאמזון עשויה לאסוף עליכם," אמרה ג'ני גבהארט, חוקרת באלקטרוניק פרונטיר פאונדיישן, ארגון למטרות חירות הפרט ברשת האינטרנט. "אמאזון יודעת מה אקנה על גבי הרשת, במה אני צופה וכעת ואיך אני נעה בתוך החלל שלה".

בסין, ישנה דאגה פחותה יחסית מכיוון הציבור לגבי סוגיית פרטיות המידע. אזרחים סינים רבים הפכו ליעד למעקב מוגבר מכיוון הרשויות זאת כולל, רשת נרחבת של מצלמות במעגל סגור ומעקב מטעם גופים ממשלתיים שונים על התקשורת שלהם על גבי הרשת.

תלוי במידת האוטומציה שהרשתות הגדולות ישלבו בעיסקיהן בשנים הבאות, אובדן מקומות עבודה יכול להיות חמור ביותר בייחוד במגזר שכבר חווה גלי ענק של סגירת חנויות כמו מיסי'ס, טויס אר אס וסירס.


הלקוחות סורקים את המוצרים באמצעות הטלפון החכם


קמעונאים רבים לא סבורים שהאיום על מקומות העבודה הוא כה חמור כפי שחושבים. וולמארט שנחשבת למעסיק הפרטי הגדול בארה"ב, אומרת כי היא אינה צופה אוטומציה שתוביל לאובדן מסיבי של מקומות עבודה, אלא שהטכנולוגיות החדשות שנמצאות ואלו שיבואו מיועדות לנתב את העובדים הקיימים להתמקד יותר בשירות הלקוחות וסיוע להם.

"אנו רואים זאת יותר כמו לעזור לעמיתנו", אמר ג'ון קסליוס, סגן נשיא המבצעים  בוולמארט. "אנו אנשים המניעים עסק, המאפשר קיומה של טכנולוגיה מתקדמת".

חלק מרשתות הקמעונאות המסורתיות עדיין נותרו סקפטים האם אוטומציה כמו זו הנמצאת באמזון גו יכולה להתנהל באופן תקין גם בחנויות בקנה מידה גדול. לראייתם הטכנולוגיה הזו עשוייה שלא לעבוד או להיות לא יעילה במדד עלות-תועלת כאשר מדובר בחנויות ענק כמו שלהם.

"זה ככל הנראה לא ניתן להגדלה לרמת של חנות בהיקף גדול", אמר כריס היילם, סגן נשיא וראש אגף המידע של רשת קרוגר. אבל הוא אמר שבהחלט היה מדובר בעיניין של זמן עד שעוד מצלמות וחיישנים על סוגיהם יהיו יותר נפוצים בחנויות השונות. "מדובר בעניין של כמה שנים," עד שהטכנולוגיה הזו תהפוך למיינסטרים.

YOU MIGHT ALSO LIKE