סטארבקס החלה בפרוייקט שאפנתי, במסגרתו תנסה להחליף את כוסות הנייר המפורסמות לכוסות מתכלות
החברה הולכת בעקבותיה של רשתות ענק נוספות שהודיעו כי יחלו לייצר מוצרים ידידותיים לסביבה. עלות הפרוייקט נאמדת בכ-10 מיליון דולר

בעידן של רחפנים, רובוטים ומציאות מדומה, רשת סטארבקס מממנת ניסוי מהפכני במוצר לואו-טק - ספל הקפה מנייר. ענקית הקפה מקווה שמדענים, כימאים, אומנים בעלי מלאכה ויזמים, יוכלו להציע לחברה ספל שבתום השימוש בו, תהפוך לכזו, שבדרך מסויימת תתפרק ותעלם בזרם שטיפת האשפה, או כזו שתהפוך למרכיב, במוצר אחר. הבעיה איננה רק בהתמוססות הנייר, אלא במרכיב של העמידות למים של הכוס המקובלת כיום.



המצאת כוס ידידותית לסביבה איננה עניין של מה בכך וההימור הוא משמעותי ביותר. צרכני קפה ברחבי העולם משתמשים בכ- 600 מיליארד ספלי נייר ופלסטיק. לפי סטארבקס שותי הקפה ברשת מהווים כ-1% שמשמעותו כ-6 מיליארד. 

הפרויקט המכונה NextGen Cup Challenge  נאמד בהיקף כספי של כ- 10 מיליון דולר הוא יבוצע ביחד עם גוף שעוסק בכלכלה מעגלית Closed Loop Partners' Center העוסק בקידום מוצרי צריכה ברי קיימא ומיחזור. הממציאים שימצאו פתרון לחידת הכוס המיתכלה, יהנו ממענקים.  

"זהו הצעד הראשון בפיתוח פתרון גלובלי, שיביא לכך שספלים ברחבי העולם יהפכו מחומר שנזרק במטמנות אשפה, למחזור חיים נוסף, כספל ממוחזר, מפית או אפילו כסא - כל דבר שניתן יהיה להשתמש בו בחומר ממוחזר." מסרה החברה. ספלי הנייר של סטארבקס עשויים כיום מ-10% סיבים שמוחזרו, היא הוסיפה בהודעתה.

כדי לעודד את לקוחות החברה להשתמש בספלים שימוש חוזר, חנויות הרשת בלונדון החלו לגבות בחודש שעבר 5 פני - כ-7 סנט - עבור ספלי נייר, ניסוי שיימשך כשלושה חודשים, שמטרתו לבחון אם העלות הנוספת, תשנה את הרגלי והתנהגות הצרכנים.

הממשלה הבריטית שוקלת אפשרות להטלת תשלום חובה של 25 פני עבור כוס נייר. ב-2017 הרשת שמושבה בסיאטל, החלה לשווק את המוצר Nitro Cold Brew Coffee (קפה פילטר קר ממכונה) עם מכסים מהם ניתן לשתות ישירות, כך שנמנע הצורך בשימוש בקשי פלסטיק, הפוגעים באיכות הסביבה.

ההודעה על הספלים הידידותיים לסביבה של סטארבקס, פורסמה באותו יום, שבו רשת מקדונלד'ס הודיעה שהיא תנקוט צעדים להקטנת היקף פליטת גזי החממה, כתוצאה מפעילותה. רשת ההמבורגרים הודיעה כי פועלת עתה להפוך את כל מוצרי האריזה לצרכניה מחומרים ממוחזרים, או ממקורות ידידותיים לסביבה מ-50% כעת, לכל אתרי הרשת עד 2025.

אריזות שניתן למחזר עשויות להוות שוק בעל שווי של כ-11.4 מיליארד דולר, שכיום מושלכות לאשפה מדי שנה, כך מסרה מועצת ההגנה על משאבי טבע. "ספלים ברי שימוש חוזר הם פתרון יוצא מהכלל." אמר אריק אולסון, מנהל המזון והבריאות של הארגון. "אנחנו מודאגים מכך שפריטי אריזה רבים שנעשה בהם שימוש ברשתות המזון המהיר כיום, אינם ברי מיחזור.... כל מהלך לטובת צמצום היקף האשפה שמועברת למטמנות והעברתה למיחזור או לפחות להפיכתה לסוג של דשן, הוא צעד בכיוון הנכון."

חברות מזון אחרות הולכות אף הן באותה דרך: בחודש שעבר הודיעה רשת דאנקין דונאטס, כי היא תוציא את מרכיב הפוליסטירן (קלקר) מהספלים בכל האתרים בהם היא מוכרת את מוצריה ברחבי תבל, עד שנת 2020 - צעד שלפי הערכות הרשת, יביא להקטנה מהותית של כ-1 מיליארד ספלים כאלה, המושלכים כיום למטמנות אשפה. בחודש ינואר חברת המים המינרליים אויאן הבטיחה שכל בקבוקי הפלסטיק שלה ייוצרו מעתה מ-100% חומרים פלסטיים ממוחזרים עד 2025. קוקה-קולה אף היא הודיעה, שתייצר בקבוקים עם תכולה של לפחות 50% חומרים מוחזרים עד 2030. ב-2016 הבטיחה חברת פפסיקו שכל חומרי האריזה שלה יהיו עשויים מחומר ממוחזר, או שניתן למחזרו.

YOU MIGHT ALSO LIKE