תזונה צמחונית וים תיכונית עשויות למנוע מחלות לב ושבץ
ממצאים של מחקר איטלקי חושפים כי תזונה צמחונית דלת קלוריות מועילה בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם כמו תזונה ים תיכונית

בשנים האחרונות דובר רבות על יתרונות התזונה הים תיכונית, העשירה באגוזים, דגנים מלאים, קטניות, שמן זית, ממעיטה במזונות  מעובדים, וצורכת יותר דגים ועוף על פני בשר אדום. בשל העובדה הזאת,  תוחלת החיים של תושבי האגן התיכון היא מהגבוהות בעולם ושיעור מחלות הלב וסוגי הסרטן הם מהנמוכים בעולם.

מחקר חדש שהתפרסם במגזין ”"Circulation מוצא כי גם תזונה צמחונית  עשויה למנוע מחלות לב ושבץ.  ”הדרך הטובה ביותר להעריך את הסוגיה, הייתה להשוות בין שתי סוגי הדיאטות“  כך אומר פרופסור פרנססקו סופי, מחבר המחקר, מאוניברסיטת פלורנס שבאיטליה. לצורך המחקר גוייסו 100 משתתפים בגילאי 18-57 בריאים אך בעלי משקל עודף. הקבוצה חולקה לשתיים: מחצית הקבוצה צרכה תזונה ים תיכונית  ואילו המחצית השניה  צרכה תזונה  צמחונית  כללה מוצרי חלב וביצים. כעבור שלושה חודשים שתי הקבוצות התחלפו בדיאטה. במהלך המחקר ולאחריו תוצאות הסקירה הבריאותית של שתי משתתפי הקבוצות נמצא תקין ויציב.

הממצאים העלו כי שתי הדיאטות הועילו לבריאות הלב אך בדרך שונה. התזונה הצמחונית, הובילה לירידה משמעותית בכולסטרול הרע (LDL), הגורם להצטברות משקעים בעורקים ועשוי להוביל לאירוע לבבי או אירוע מוחי . הדיאטה הים תיכונית, הביאה לירידה גדולה יותר בטריגלצרידים  (סוג שומנים בדם) אשר ברמות גבוהות יכולים לגרום למחלות לב וכלי דם. ”הצלחנו להוכיח כי הקפדה על תזונה צמחונית או ים תיכונית לאורך תקופה, מפחיתה משמעותית את גורמי הסיכון למחלות לב ושבץ“ , אומר  סופי.  

עוד מצאו החוקרים, כי שתי הדיאטות  הובילו לירידה מתונה במשקל ובשומן הגוף.  הממצאים אינם מפתיעים כלל, שכן  ישנה חפיפה בין סוגי המזונות בשתי בתזונות. שתיהן עשירות  בדגנים מלאים, באגוזים וקטניות, אלא שהצמחונים פיצו על היעדר הבשר והדגים בצריכה מוגברת של קטניות, אגוזים, ביצים ומוצרי חלב.

למרות זאת, שתי סוגי התזונות שונות מהותית, ואף אחת מהן אינה עדיפה על השניה בהשגת בריאות טובה יותר.  למעשה, אין תזונה אחת אוניברסלית שהיא הטובה ביותר, ישנן דרכים רבות ושונות לשמירה על בריאותינו. ”כעת אני יודעים שיש לפחות שתי דרכים שונות, להפחית במשקל, שמור על בריאות תקינה ולמנוע עלייה בסיכון למחלות לב ומחלות שונות,  אומר  סופי  ושתיהן מועילות באותה המידה“. 


YOU MIGHT ALSO LIKE