בעקבות המגיפה הקטלנית - חוקרים בתחום הבריאות קוראים לבחון שוב את יעילות חיסוני השפעת הקיימים
בשנה הנוכחית, החיסונים השונים הפחיתו משמעותית את הסיכוי להידבק במחלה בכ-30 אחוזים. מנגד, הם הוכחו כיעילים רק בכ-25 אחוזים מהמקרים בהתמודדות מול הנגיפים האגרסיבים יותר שהביאו לתמותה הגבוהה

הממצאים שפורסמו על ידי המרכז למניעת מחלות (CDC) , לא היוו כל הפתעה בעבור מומחים בתחום, שהגדירו את עונת השפעת הנוכחית כחמורה מזה עשור. בעונה טיפוסית החיסונים המוצעים בשוק מונעים את מקרי ההידבקות שעשויים לשלוח כל אדם בריא למשרדו של הרופא הפרטי ביעילות שנעה בין 40-60 אחזים מכלל המקרים. השנה, החיסונים המוצעים כנגד הוירוס מנעו כ-36 אחוזים ממקרי התחלואה הללו, כך מסר הדו"ח.

יחד עם היכולת שלהם למנוע חלק משמעותי ממקרי ההידבקות, הם עמדו על הצלחה ב- 25 אחוזים בלבד בהתמודדות מול גל השפעת שנגרמה מהנגיף האגרסיבי  H3N2. אותו נגיף, שבמקרים רבים מאתגר את החיסונים הקיימים בשוק, האחראי ללמעלה מ 75 אחוזים משיעור החולים במחלה הוויראלית, עד כה בעונה הנוכחית, לדברי ה CDC.



מומחים בתחום השפעת מיהרו להגיב בעניין ומסרו כי נכון להיום, החיסונים השונים המוצעים הם עדיין די יעילים. "יש לנו חיסון טוב אבל לא מדהים. הוא יעיל בצורה סבירה," כך אמר ארנולד מונטו, פרופסור לאפידמולוגיה מאוניברסיטת מישיגן ואחד מהשותפים לחיבור הדו"ח מטעם ה CDC. הדו"ח מתבסס על מאגר מידע שכלל 4,562 מטופלים שחלקם מאזור מישיגן.

מונטו ציין כי יעילות החיסון של 25 אחוזים כנגד נגיף H3N2 היא עדיין גבוהה מהמקביל אליו המצוי באוסטרליה שלעומתו, דווח כי הוא יעיל במניעת הזן הספציפי הזה רק ב 10 אחוזים. חוקרים קנדים העריכו יעילות של 17 אחוזים. מאחורי מחקרים אלו ונתוניהם, צריכה להיות הסתייגות ברמה הסטטיסטית: זאת מאחר שהם מבוססים על מספר מצומצם יחסית של מטופלים. המספרים האמיתיים עשויים להיות גבוהים או נמוכים יותר בשיעור מסויים. לעומת זאת, הנתונים העולים מהמקרים השונים העלו גם ממצא חיובי- בקרב ילדים בגילאי 6 חודשים עד 8 שנים יעילות החיסון נמצאה גבוהה יחסית ועמדה על  59 אחוזי הצלחה.

חשוב לציין כי למרות הנתונים המאכזבים, בכל הנוגע ליעילות חיסונים, זו עדיין אינה מסתמנת כשנה הכושלת בשנים האחרונות בתחום יעילות החיסונים. פרק הזמן שנרשמה בו ההצלחה הפחותה ביותר, היה בשנת 2014-2015 בה הCDC דיווח כי החיסונים שהיו מצויים בשימוש כנגד השפעת סייעו במניעת רק כ-19 אחוזים ממקרי התחלואה ותלה את הסיבה לכך בחוסר ההתאמה בין הזנים המוחלשים המצויים בחיסון עצמו לבין הזנים של הוירוס שהשתוללו באוויר וגרמו בפועל להידבקותם של אנשים רבים. מניעה של השפעת היא לא מטרתו היחידה של החיסון. מטרה נוספת שבעבורה אנשים עושים בו שימוש, היא בשל יכולותיו להפחית את החמרת הסימפטומים המלווים את הוירוס אם וכאשר נידבקים בו.

בשנה נתונה בה עשרות אלפי חולים מתו בעקבות השפעת בקצב של אלפים בודדים בשבוע וכאשר מספר מקרי התמונה בקרב ילדים עומד בזמן כתיבת שורות אלו על 84,  "החיסונים הקיימים עם עדיין בעלי ערך משמעותי אף שאינם מגינים באופן מושלם מפני הווירוס", טוען אהרון גלאט, יושב ראש המחלקה הרפואית בבית החולים באזור סאות' נאסאוו הממוקם באושן סייד ניו יורק המשמש בתפקיד דובר הקהילות העוסקות במחלות מדבקות באמריקה. "לחיסון, הייתה השפעה עצומה על יעילות הצלת החיים בקרב חולים מסויימים," הוסיף. לדבריו,  קרוב ל-70 אחוזים מהילדים שמתו כתוצאה מהידבקות בשפעת בשנים האחרונות לא היו מחוסנים וזאת לפי מידע שפורסם בשבוע החולף.


עדיין, למרות הנתונים יוצאי הדופן הללו, הצורך בחיסון יעיל וטוב יותר הוא ברור מאוד. "הדבר שאנו זקוקים לו באופן הניכר ביותר הוא גישות חדשניות לחיסון, שיביאו לפתרון "כלל עולמי" המגן מפני כלל הזנים הקיימים בעולם למשך מספר שנים", כך אמר מונטו. "חיסונים פוטנציאליים שעמידים למספר שנים עשויים לצאת כבר בקרוב להפקה וייצור המוני", הוסיף.

"על המדענים לבחון בשנית את הביצועים של החיסונים השונים הקיימים בשוק", טוען ריצ'ארד וובי, חוקר בתחום המחלות המדבקות בבית החולים המחקרי לילדים, סאנט ג'וד שבממפיס. הוא סבור כי ישנן הוכחות שטכניקות מסויימות המשמשות לייצור והפקה של חיסונים, מספקות הגנה טובה יותר כנגד הזן העמיד – H3N2 וזאת ביחס לטכניקות יצור אחרות.

זמן קצר אחרי פרסום הדו"ח, גורמים רשמיים מרשויות הבריאות הממשלתיים, שיתפו פעולה בנוכחות מתוגברת ונדירה כדי לחבור יחדיו למסיבת עיתונאים משותפת בוושינגטון די.סי, במטרה להפציר באזרחים ברחבי ארה"ב להתייחס ברצינות למגיפת השפעת ולהמשיך להתחסן כנגדה.

באירוע נטל חלק, שר הבריאות האמריקאי, אלכס אזאר, לצד אישים בולטים מתחום הרפואה בארצות הברית, כמו מנכ"ל משרד הבריאות האמריקאי, הממונה על מנהלת המזון והתרופות ונוסף אליהם גם יושב ראש ה-CDC המכהן. השר ציין כי הוא  עצמו, אישתו וילדיו קיבלו חיסון כנגד שפעת ולדבריו: "הנשיא טראמפ התחסן אף הוא". בנוסף הוא ניסה להציב את יעילות החיסונים השונים בפרספקטיבה אחרת וחיובית יותר:
"דמיינו שתוכלו להפחית את הסיכויים לתאונת דרכים ב 36 אחוזים"

YOU MIGHT ALSO LIKE