מסתמן כי טראמפ יתמוך בתכנית שתסלול את הדרך לאזרחות עבור מליוני מהגרים
הנשיא מוכן לדיון במתווה הגירה כולל, שבסופו של דבר, יסלול למיליוני מהגרים לא רשומים את הדרך לאזרחות, תוך שהוא מצהיר שיהיה מוכן "לשאת בתוצאות" פוליטית בשל גישה זו, הסותרת לחלוטין את עמדתו נגד הגירה שהניעה, למעשה, את עלייתו לשלטון.



תוצאות מפתיעות לפגישה מורחבת שערך החודש הנשיא טראמפ  עם נציגי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים השוקלים הסכם קצר מועד שיעניק מעמד חוקי למהגרים שהובאו לארה"ב כילדים- טראמפ הסכים לקווי יסוד למתווה הגירה קצר מועד שימזג הגנה למהגרים צעירים לא מתועדים ושמירה על גבולות המדינה.  בהציעו כי הליכי הגירה רחבים הינם אפשריים בעתיד , הנשיא אפשר הצצה ציבורית נדירה לדחף אותו הביע באופן פרטי ליועצים ומחוקקים, הרצון להוביל פיתרון מרחיק לכת למעמדם של 11 מיליון המהגרים הלא מתועדים, שכבר מתגוררים ועובדים בארה"ב. אישור חוק הגירה כולל יעניק הצלחה בזירה בה נכשלו קודמיו בתפקיד.  



קידום חוק הגירה בשיתוף הדמוקרטים, הינו בעל פוטנציאל לגרום לניכור בקרב פעילים קיצוניים כנגד הגירה אשר הניעו את עלייתו הפוליטית וסייעו לו לזכות בנשיאות, והמכנים את החוק - חנינה לעבריינים. במקרה שטראמפ יצליח ביוזמה זו, ניתן יהיה להשוות הישג זה לביקורו ההיסטורי של ריצ'ארד ניקסון בסין. רק אנטי קומוניסטי קיצוני כניקסון ,יכול היה "למכור" לתומכיו את הנורמליזציה עם סין. ומנגד, במקרה שייכשל, זה יזכיר יותר את רונלד רייגן ברייקאוויק ,איסלנד ,שם הציע לחסל חלק ניכר מהארסנל הגרעיני של ארה"ב וברה"מ, הברקה רגעית של אידאליזם שחוסלה בתגובה חריפה ממפלגתו שלו. 


הסנטור לינדזי גרהם, רפובליקני מטעם קרולינה הדרומית, הציע את רעיון מתווה ההגירה הנרחב במהלך פגישה בחדר הקבינט בבית הלבן ביום שלישי, תוך כדי הבהרה שהמתווה יאולץ לכלול מסלול להענקת אזרחות למהגרים לא מתועדים הנמצאים כבר בשטח המדינה. על כך השיב הנשיא  "אם אתם רוצים לקחת את זה לשלב הבא, אני אספוג את האש. אתם לא כ"כ רחוקים מרפורמת הגירה כוללת". 


מחוקקים משתי המפלגות היו המומים מדבריו. "ראשי עדיין מסוחרר מכל מה שנאמר ע"י הנשיא ואחרים בחדר ההוא במהלך שעה וחצי," הגיב סנאטור ריצ'ארד ג. דארבין ,דמוקראט מאילינוי, אשר הוביל את השיחות. הנשיא כבר ידוע בנטייתו לצאת בהצהרות מנוגדות או סותרות בענייני מדינייות מורכבים, רק כדי לסגת מהן או לשנות את דעתו. גורמים רשמיים מהבית הלבן סרבו לפרט בדבר תוכניתו של טראמפ ואופיה, באומרם כי הוא מתרכז בהליך קצר מועד שיגן על מהגרים לא מוצהרים שהובאו למדינה כילדים מפני גירוש ,בתמורה לתוספת פקחי גבולות ומקדמה תקציבית עבור חומת הגבול עם מכסיקו. 


שעות ספורות לאחר הפגישה ,נראה היה כי טראמפ מקשיח את התעקשותו על החומה, תוך כדי ציוץ בטוויטר, "כפי שהבהרתי היום, מדינתינו זקוקה לביטחון של החומה בגבול הדרומי, שחייב להוות חלק מכל אישור  DACA (השהיית פעולה למהגרי ילדות)


בתוך כך, שעות אחר אותה פגישה, שופט פדרלי בסאן פרנסיסקו הורה לממשל לחזור בו מצעדיו להביא לסיום ההגנה למהגרים לא מתועדים שהובאו למדינה כילדים ,מה שהחריף את הספקות סביב מעמדם החוקי של המועמדים לתוכנית ועשוי באופן פוטנציאלי לסבך את הפוליטיקה סביב החקיקה להסדרת מצבם, אך הדברים שנאמרו מוקדם יותר ביום שלישי היוו שינוי משמעותי מהמסרים המפלגים שקידמו את הנשיא לבית הלבן ,וממדיניותו המחמירה שאפיינה את שנתו הראשונה בתפקיד ,והתאפיינה בנסיונות לדמוניזציה וגירוש מהגרים שנכנסו למדינה באופן לא חוקי. 


הפגנה בניו יורק בסוגיית DACA כנגד הנשיא בחודש ספטמבר האחרון 


הממשל גם החל במהלכים לטרפד ערוצים חוקיים להגירה כמו יישוב מהגרים מחדש והגנות זמניות לאוכלוסיות פגיעות, כולל מהגרים מסלוודור שהורשו לחיות ולהתפרנס באופן חוקי בארה"ב לאחר רעידות האדמה שפגעו במדינה ב 2001.  לחילופין, הנשיא הציג עצמו ביום שלישי כסוגר עסקאות הנחוש להגיע להבנות ולא מוטרד מהסכנות הפוליטיות בדיוני מדיניות ההגירה. המונח "רפורמת הגירה כוללת" שנוא על פעילי אנטי הגירה. 


"אינני חושב שזה יהיה מסובך מדי," אמר למחוקקים הישובים סביב שולחן הקבינט שלו בנוגע לתוכנית ההגירה. סנאטורים רפובליקנים היו ספקנים למדי. "אינני חושב שרפורמה כוללת הינה בלתי נמנעת כפי שהוא חושב שהיא עשויה להיות," אמר סנאטור צ'ארלס י. גראסלי ממדינת אייוה עם שובו מהבית הלבן. סנאטור דיוויד פרדו, רפובליקני ממדינת ג'ורג'יה, הזהיר מפני דיבורים על הסכם קשה למימוש, "אני לא אוהב את המילה 'מקיפה'" אמר. "זה מעולם לא עבד בכל הנוגע להגירה". 


קריאתו של הנשיא לפיתרון כולל באה מייד לאחר  שגראהם אמר כי הוא תומך ב"מסלול לאזרחות עבור 11 מיליון איש," וכן חזה הסתייגות גורפת כנגד מהלך כזה. "מנחי תוכניות אירוח ברדיו ובטלוויזיה מהימין יוציאו לנו את המיץ," אמר "זה הולך להיות 'אמנסטי' מחדש". טראמפ נראה כמעט שש אלי קרב. "כל חיי היו לוהטים", משך בכתפיו. "אני אוהב חום, באופן מסויים". הפגישה בבית הלבן לכשעצמה היתה יוצאת מן הכלל, דיון ממושך ששודר ע"י רשתות החדשות בזמן ששאלות לגבי מצבו הנפשי של מר טראמפ, וכשירותו לתפקיד שלטו בכותרות. 


הנשיא נראה כמשדר איתותי פשרה לעבר הדמוקרטים בנוגע לתנאי אבטחת הגבול שלטענתו חייבים להוות חלק מהסדר קרוב להסדרת ההגנות שנוצרו תחת DACA , התוכנית מעידן אובמה שטראמפ מבקש לסיים עד מרץ ,ושמגינה על ילדים שהובאו לארה"ב באופן לא חוקי מגירוש. הנשיא קרא לזה "חוק של אהבה ",תוך ציטוט דבריו של ג'ב בוש ,אחד מיריביו לראשות המפלגה הרפובליקנית ב 2016 ומושא ללעגו. בוש עצמו בתגובה,  שיבח את הנשיא על נסיונותיו למצא פיתרון דו מפלגתי, בזמן שמתנגדי ההגירה הקניטו אותו באומרם כי הוא נשמע כמו מושל פלורידה הקודם, שהוא כידוע - בוש. 


"דונאלד ג'יי. טראמפ," נכתב בכרזה שהופצה בידי פרשן ומתנגד בולט להגירה, מארק קריקוריאן. הכרזה מציגה תמונה מתוך הפגישה המדוברת. האות האמצעית בשמו של הנשיא" ,J" מייצגת את השם ג'ב, לפי הכרזה.כקרוב ל-800,000 מהגרים צעירים לא מתועדים ניצלו מגירוש תחת תוכנית DACA, אשר העניקה להם אשרות עבודה מתחדשות כל שנתיים. פעילי זכויות מהגרים מספרים כי 14,000 מהצעירים הללו איבדו למעשה את הסטטוס המוגן שלהם בשל פקיעת תוקף האשרות שבידיהם, ושאותן לא הורשו לחדש. 


מחוקקים ששבו מהפגישה בבית הלבן אמרו כי דמוקרטים ורפובליקנים הסכימו על ארבעה נושאים לדיון כחלק מעסקאת DACA מצומצמת: גורלם של הזכאים בתכנית, בטחון גבולות ,הגירה על בסיס משפחתי והגרלת ויזות. פגישות בין קומץ דמוקרטים ורפובליקנים מתנהלות כבר חודשים כדי לנסות ולסגור עסקה לפי קווים אלה, ותמיכתו של הנשיא בעניין היוותה שינוי קו מפתיע עבורם. 


"הופתעתי לטובה," אמר סנטור ג'ף פלייק, רפובליקני מאריזונה ,שהשתתף בדיונים. "זאת היתה פגישה מוצלחת מכפי שצפיתי. אי אפשר לקיים משא ומתן משמעותי עם מספר רב כל כך של משתתפים אבל הנשיא הראה התגמשות". עדיין, לקונגרס יש הרבה עבודה בנושאים אלה לפני שהמחוקקים יוכלו להגיע לעסקה שמקובלת על כולם.  במהלך הדיון, הנשיא חזר שוב ושוב לקריאתו לחוק הגירה רחב וכולל, למרות אזהרותיהם של מחוקקים משני המחנות מחזרה על שגיאות העבר. מספר רפובליקנים ציינו כי טראמפ שואף רחוק מדי. אפילו דמוקרטים הביעו חשש כי נושאי הגירה מיידיים לא יאושרו כעת שהעסקה החדשה על השולחן. 



"הנושא הבוער לעת עכשיו הוא עבור 800,000 חולמים," הצהיר סנטור רוברט מננדז, הדמוקרטי מניו ג'רזי, בהתייחסו לשם החיבה למהגרים הצעירים השרויים כעת בחוסר וודאות. דמוקרטים ממשיכים להתעקש על הגנה למהגרים צעירים אלה כחלק בלתי נפרד מכל הסכם עתידי במימון ממשלתי לאחר ינואר 2019, כאשר תוקף התקציב הנוכחי יפקע. על כך השיב הנשיא  כי פעולה יומרנית יותר בנושא ההגירה תתאפשר כבר יום למחרת פקיעת התקציב.  "אנו יכולים להתעסק ב DACA ולהתחיל ברפורמה מקיפה כבר בצהריים," הוסיף,  "ניקח הפסקה של שעה ונתחיל". 

נסיונות קודמים להגיע לפשרה דו מפלגתית בנושא ההגירה בתקופת כהונתם של הנשיאים בוש ואובמה הוכחו כבלתי אפשריים. לאחר חודשים של דיונים מייגעים, חוקי הגירה מקיפים עברו בסנאט ב 2006 וב 2013 אך נפלו בהצבעה הסופית. "יצרת כאן הזדמנות, כבוד הנשיא," אמר הסנאטור גרהם "ואתה חייב לסגור את העסקה". עמדתו של הנשיא גרפה גינויים מיידיים משמרנים ומתנגדי הגירה המשוייכים לקרב תומכיו הנאמנים ביותר. 


רוי בק, מנכ"ל "מספרים ארה"ב" הפועלת לצמצום ההגירה, אמר  שחזונו של טראמפ, כמו עסקאות קודמות להענקת חנינה, רק יגביר את רמות ההגירה החוקית והלא חוקית, תוך הצפת שוק העבודה האמריקאי. "הסכמי חנינה-עכשיו ואכיפה\ שינוי אח"כ תמיד הכזיבו את הציבור האמריקאי," הצהיר  בק. "הנשיא טראמפ חייב לכבד את קשריו עם העובדים האמריקאים כדי לצמצם משמעותית את התחרות החוקית והלא חוקית הנובעת מהגירה מסיבית". 


הנשיא הודיע כי יתעקש על הגבלות הגירה חדשות ומחמירות כחלק מכל צעד עתידי, למרות שנראה היה שהפנים כי קריאתו לבניית "חומה" עשויה לא להכיל אותם מכשולים פיזיים שדמוקרטים רבים רואים כמכשול משמעותי בשיחות. הוא הודה כי "אנו לא זקוקים לקיר של 3000 ק"מ" משום שחלקים מהגבול בלתי ניתנים למעבר וציין כי הדמוקרטים הצביעו בעד גידור הגבול עם מכסיקו בעבר. אחר כך, רפובליקנים ודמוקרטים אמרו כי הם מאמינים  שטראמפ השתמש במונח "חומה" לתאור נושא אבטחת הגבולות, ולא בהכרח מכשול פיזי ענק  .    


  



YOU MIGHT ALSO LIKE