הרשויות בקליפורניה מזהירות שמגורים ליד כבישים מהירים מסוכנים לבריאות אך ממשיכות לממן מייזמי נדל"ן במקומות אלה
המניעים שיצרו את הניגוד: דילמות בריאותיות, כלכליות וחברתיות בהחלטות על הקצאת שטחים והקמת פרויקטים למגורים עבור חסרי בית וותיקי צבא ניזקקים



זהו בדיוק המודל שלו זקוקה לוס אנג'לס בתקופה של משבר בדיור - דירות זולות לתושבים מבוגרים, רבים מהם יוצאי צבא, חלק לא מבוטל מהם חסרי בית - הומלסים. יש רק בעיה אחת, הבנין בן 4 הקומות ניבנה במרחק של כ-70  מטרים בלבד מהכביש המהיר מספר 5.

רשויות המדינה הזהירו זה שנים מבנייה במרחק הנמוך מכ-170 מטרים מהכבישים המהירים, קירבה הגורמת לדיירים מחלות כמו אסטמה, מחלות לב, סרטן ואחרות, הניגרמות כתוצאה מקירבה לכלי רכב מזהמים. ברם, בה בשעה שהן מזהירות, הן מסייעות במימון בסך 11.1 מיליון דולר בבניית קומפלקס ענק של 96 יחידות דיור.

The Sun Valley Senior Veterans Apartments הוא אחד מעשרה פרויקטים של מגורים ברי השגה, במרחק של פחות מ-170 מטרים מהכביש המהיר, שקיבלו מימון של 65 מיליון דולר מאז 2015, כך מגלה הטיימס של לוס אנג'לס. הפתרון הזה יציב מאות יחידות דיור לחסרי בית ותיקי צבא ומשפחות, באזור Bay Area and the Central Valley במרחק של לא יותר מ-33 מטרים מהתנועה הסואנת בכבישים המהירים. מה שיקרה הוא, שתכניות מטעם הרשויות לצמצום גזי החממה והקלה במצוקת הדיור יעמידו בסכנה זיהום כתוצאה מקירבה לתנועה הסואנת, דווקא את הנזקקים ביותר בחברה.

חלק מהכספים מגיעים במסגרת עיסקות Cap and Trade. (מיועדת לסחור במיכסות זיהום, בין מפעלים ומתקנים שמזהמים פחות ויכולים להקצות את המכסה העודפת שלהם למפעלים או מתקנים הזקוקים למיכסה כזו בשל זיהום יתר), בה בעת ישכנו דיירים במקומות מוכי זיהום. יחד עם זאת הרשויות תומכות בהקמת פתרונות דיור לניזקקים, ליד קווי אוטובוס ומסילות ברזל, כדי לספק תחבורה ציבורית זמינה על חשבון שימוש בכלי רכב פרטיים, מזהמים. לדברי דוברי הרשויות גם במקומות בהם איכות האויר ירודה, בריאות האוכלוסיה תשתפר, בשל הליכה ברגל והגברת השימוש באופניים. הם מציינים שתרומה נוספת לשיפור איכות החיים באזורים מוכי הזיהום יכולה לבוא משימוש באמצעים מפחיתי זיהום כמו קירות אקוסטיים, סוללות צמחיה ומסנני אויר יעילים, שימנעו חדירת חלקיקים מזהמים מפליטות רכב. 



סכנה מוחשית לילדים ולקשישים

קן אלכס יועץ בכיר למושל ג'רי בראון אומר כי: "לכשתיושמנה כל האסטרטגיות, יגברו היתרונות הסביבתיים והציבוריים על החסרונות." אלכס משמש כיו"ר מועצת אסטרטגיית הצמיחה, שהיא הסוכנות האחראית על מימון הפרויקטים של דיור בר השגה. החלטת מדינת קליפורניה לסבסד מגורים ברי השגה, סמוך לכבישים מהירים, מדירה שינה מעיניהם של מדענים, שבדקו במשך שנים את ההשלכות של זיהום משימוש מוגבר של מינוע בדרכים, הגורם לשורת מחלות ולהוצאה של מיליארדים על טיפול בהן. לדבריהם, מסנני האוויר ואמצעי הפחתת זיהום אחרים, אינם מספיקים כדי הגן על בריאות התושבים, במיוחד ילדים, שהריאות שלהם עלולות להינזק לכל החיים. כמו גם קשישים העלולים למות מוקדם יותר מהתקפי לב.

"אני מבינה את המשמעויות הכלכליות בענין הזה, אך זה מטופש לדעתי, כי הכל יודעים שעלות הטיפול במחלות הנגרמות מזיהום, הוא גבוה יותר. מישהו הרי צריך לשלם עבור עלויות מחלות כמו סוכרת, ירידה ביכולות קוגניטיביות, או שבץ. זה יוצר היקף עצום של הוצאה  על החברה בטווח הארוך." אמרה ביאטה ריץ, אפידמיולוגית סביבתית באוניברסיטת קליפורניה, שחקרה במשך שני עשורים את השפעות הזיהום על הבריאות מתנועת כלי רכב.

הפרויקט בסאן ואלי אמור להתחיל בתוך מספר שבועות, בתום עשור של עיכובים, בגין אי הסכמות על בריאות מול פתרונו דיור. התומכים טענו שאיכות החיים בדירות תהיה משופרת לאין ערוך מחיים ברחוב, עם מסנני אויר איכותיים, אזורי הפרדה עם צמחיה, קירות אקוסטיים ומגרשי חנייה, שיפרידו בין יחידות הדיור לזיהום מהכבישים. המתנגדים טוענים, כי למרות כל אלה, הכביש המהיר פשוט קרוב מדי.

"ותיקי הצבא הללו יאלצו לשאוף את אדי הדיזל מהכביש. זה יקצר את חייהם." אמר מייק או'הרה, ותיק חיל האויר של הצי האמריקאי, המתגורר כשמונה גושי בנינים משם. "איזו תמורה הולמת... לשרות שהם העניקו למדינתם."


58,000 חסרי בית בלוס אנג'לס

הפרויקט בסאן ואלי פותח צוהר לאפשרויות הלא נוחות העומדות בפני פוליטיקאים, מפתחי נדל"ן ועמותות ללא מטרות רווח, כשהם נאלצים להתמודד עם מחירי שכירות מאמירים מחד וגידול במספר חסרי הבית מאידך, נתון שגדל ב-23% השנה במחוז לוס אנג'לס לכ-58,000 איש.

העיר לוס אנג'לס, שכבישים מהירים חוצים אותה שתי וערב, מתכננת השקעה של 1.2 מיליארד דולר למימון 10,000 דירות לחסרי בית. הקרקע באזורים הסמוכים לכבישים המהירים היא זולה יחסית ולא צפוי שתעורר התנגדות מצד קבוצות של שכנים. אם מקבלי החלטות ממקמים דיור זול בסמוך לכבישים מהירים, הם בעצם משכנים את בוחריהם העניים ביותר, במקומות בהם הזיהום גבוה פי 5 או 10, על כל המשמעויות הלא בריאות הנובעות מכך. ברם, אם הם לא יבצעו את הפרויקטים הללו הם מסתכנים בכך, שגורלם של אותם חסרי בית יהיה גרוע יותר, משום שלא יצליחו להחלץ מהמצב המצוקתי בו הם נתונים, או חלילה, ישארו ברחובות.

מתוך כ- 2,000 יחידות דיור שאושרו בלוס אנג'לס ב-2016, 1 מ-4 נמצא בטווח של פחות מ-מ-330 מטרים מכביש מהיר, כך עולה מנתונים של מחלקת תכנון העיר. מקבלי ההחלטות מתלבטים האם לבנות בתשעה גושי קרקע בבעלות העיריה, שהם בטוח של פחות מ-170 מטרים מכביש מהיר, ובתוך זה אחד המצוי כ-70 מטרים בלבדממחלף הכביש המהיר 105-110.

התומכים בדיור בר ההשגה לחסרי הבית מפנים למחקרים, המלמדים על קשר ישיר בין חסרי בית למקרי מוות, כתוצאה משימוש בסמים, קשיים בכלי הנשימה ובעיות בריאות אחרות. חסרי בית הם גם כאלה המתקשים לקבל שירותי טיפול רפואי, טיפול נפשי לעומת כאלה שיש קורת גג לראשם. כך אומר מייק אלבידרס, מנכ"ל Skid Row Housing Trustשבנתה 1,800 יחידות דיור מאז 1989, כולל בנין אחד בסמוך לכביש המהיר מספר 10.


דילמות חברתיות, בריאותיות וכלכליות מסובכות

"ידוע לנו שאנשים מתים מוקדם יותר, אם לא מפנים אותם מהרחוב לתוך דירות. אנחנו פשוט יודעים את זה." אמר אלבידרס. "כך שאם יש פתרון העשוי להאריך את חייו של מישהו, גם אם זה מקום גרוע, ליד כביש מהיר, או בין שני כבישים מהירים, אם אין לך אופציה אחרת, אז זה מה שצריך לעשות."

כבר עתה ברחבי המחוז חסרי בית מתגוררים בסמוך לכבישים מהירים, באהלים הצמודים לקירות האקוסטיים, או ב"מחנות" ארעיים שהוקמו מתחת לשיחים. ג'ייסון מקניי (34) אמר שהוא בילה כמה לילות ב-North Hollywood Parkהמשתרע לאורך הכביש המהיר 170. יושב תחת עץ ומטפל ברגלו הפצועה, פועל הבנין לשעבר, אמר שאין לו כל ספקות באשר למעבר לבנין ליד כביש מהיר, במידה ושכר הדירה זול. "הייתי קופץ על ההזדמנות." הוא אמר. 

כשסוגיית האקלים המשתנה הולכת ותופסת תאוצה, קליפורניה מאמצת מדיניות של קיצוץ בפליטות פחמן, על ידי יצירת פתרונות דיור בסמוך למקומות עבודה ואמצעי תחבורה. ראשי המדינה היקצו כ-700 מיליון דולר מתכנית  cap-and-tradeכדי לממן תשתיות ופרויקטים של שינוע תחבורתי, שיקטין את פליטת הפחמן. 

הפרויקט בסאן ואלי הוא בסמוך לציר תנועה מהיר ורועש  Laurel Canyon Boulevard אך מכיון שהוא קרוב לתחנת אוטובוס, הוא אכן מתאים למימון של קרנות cap-and-trade. בכוונה לעודד שימוש בתחבורה, ליד קומפלקס של דיור למבוגרים, חלק מהתקציב של הקרנות יוקצה לנסיעה חופשית באוטובוס וברכבת עבור הדיירים, כמו גם להכשרת מעברי חצייה, מדרכות ונגישות לכסאות גלגלים.


200,000 כלי רכב ליד הבית מדי יום

כמו פרויקטים רבים אחרים שכבר זכו בכספי cap-and-trade גם הפרויקט הזה מצוי באזור מוכה זיהום המקל עליו את קבלת המימון. במקום הזה נתגלו מקרים רבים מאוד של אסטמה. ג'והן וינג'ט (75), המתגוררת במקום, רואה בכביש המהיר איום בריאותי משמעותי. ב-2012 התגלתה אצלה אמפיזמה - מחלת ריאות קשה. וינג'ט התגוררה במשך 20 שנה בפארק בבית נייד סמוך מאוד לאתר של פרויקט הדיור למבוגרים. היא עישנה עד 1979 ובעיות הנשימה שלו משוייכות בין השאר גם לעישון, אך לדעתה בעיות הבריאות שלה החמירו, בגלל שחיה קרוב למחלף הכבישים המהירים 5-170 אותו ניתן לראות ממגרש החניה של מקום מגוריה. כ-200,000 מכוניות עוברות ליד ביתה מדי יום. כדי להגן על עצמה מהזיהום וינג'ט חיה מאחורי דלתות וחלונות סגורים 24/7 ומיזוג האויר אינו חדל מלפעול. רק מאוחר בלילה היא מרשה לעצמה לפתוח דלת או חלון ולהנות מבריזה קלה. "אני שונאת את זה. אני אוהבת אויר נקי. אני אוהבת להיות בחוץ. אני שונאת להיות תקועה בבית כל היום. אולי כאן האויר לא הכי טוב שיש, אבל בחוץ זה גרוע הרבה יותר." היא אמרה.

מקבלי החלטות טוענים ששנים של הקפדה יתירה בנושא הזיהום, הקטינו סכנות לאלה הגרים בסמיכות לכבישים מהירים, אך זה ישתנה אם אכן המדינה תמקד כעת מאמצים בבנייה רוויה, ליד תחנות ומסופי תחבורה ראשיים, המצויים בדרך כלל ליד כבישים מהירים. מחקר מ-2016 שנעשה על ידי USC, the California Department of Public Health וארגונים אחרים, מלמד שמדיניות האקלים של המדינה תגדיל את היקף מקרי המוות ממחלות לב בדרום קליפורניה, בגלל מדיניות שיכון ליד כבישים מהירים. בניית מחסומים בין אזורי מגורים וכבישים מהירים מזהמים, תקטין לעומת זאת, את היקף התמותה ממחלות לב, בעיקר בקרב מבוגרים.

The state Air Resources Board המליצה כבר ב-2005 לעיריות לא למקם בתי מגורים בטווח של כ-170 מטרים מכביש מהיר, אך התהליך נמשך וההחלטות על הקצאת המשאבים היא בידי Strategic Growth Council המושל והמחוקקים. מועצה זו הצביעה באופן אנונימי על הקצאת משאבים להקמת דירות ליד הכביש המהיר 110, בלוס אנג'לס, הכביש המהיר 99 בטורלוק ובנין של 135 יחידות בסן חוזה, כ-8  מטרים בלבד מכביש מהיר 87, החשוף מאוד לפליטת גזי דיזל. לפחות אחד מחברי המועצה, מנואל פאסטור אמר, כי הוא לא היה מודע בעת ההצבעה לכך, שהמגורים קרובים כל כך לכביש המהיר. "זו הפעם הראשונה שאני שם לב לקירבה הגדולה לכביש. מעולם לא ביקשתי להסתכל במפה, כדי לראות היכן הפרויקט נמצא."


התחלה צנועה הפכה לזרם גדול של ביקוש יזמי לבנייה בת השגה

התנופה להקמת מבנים באתר סאן ואלי החלה לפני עשור, כשחלחלה ההבנה באשר לנזקי הבריאות הנגרמים מהפיתוח האינטנסיבי של כבישים מהירים. זה החל עם אישורים ל-3 בתים ומהר מאוד גדל ל-26 ב-2008, לבקשת בעלי הקרקע, כעבור שלוש שנים הם ביקשו הרחבה נוספת והפעם ל-96.

ההחלטה התקבלה למרות אזהרות בדבר הזיהום ואחד מאנשי העיריה אף הגדיר זאת כ"תכנון גרוע." אלא שתמיכה של הרפובליקאי טוני קארדנאס, מלווה בשני פקידים בכירים אלכס פאדילה וראול בוקנגרה שכנעו את ראשי העיר להתקדם עם פרויקט 96 היחידות למבוגרים. השלושה קיבלו זרם קבוע מתורמים כמו קבלנים, אדריכלים ואחרים, שהיו כרוכים בפרויקט סאן ואלי. סך התרומות הידועות הוא כ-70,350 דולר במשך 15 שנה, כך מעריך הטיימס. הפריקט אושר וב-2013 מכרו אותו היזמים ב-3.5 מיליון דולר, יותר מפי שלושה מהמחיר ששולם עבורו ב-2006, כשאז היה היתר להקמת שלוש דירות בלבד.

קארדנאס  ובוקנגרה סירבו להגיב לעובדות. פאדילה, כעת מזכיר מדינת קליפורניה אמר שהוא תמך בפרויקט משום שהוא הבטיח "אופציית מגורים ברת השגה לאזרחים מבוגרים."  איש העסקים דיויד שפיגל אחד מקבלני הפרויקט בשעתו, אמר כי פעל בהתאם להוראות העיריה. "ישנן מאות אלפי יחידות דיור בשלבי בנייה שונים, ליד הכבישים המהירים והמשמעויות ברורות לרשויות העיריה, המחוז והמדינה."

הנכס נרכש על ידי East L.A. Community Corp. גוף ללא מטרת רווח עם ניסיון בשיכון בעלי הכנסה נמוכה במגורים ליד כבישים מהירים. הקבוצה הזו הקימה כבר 33 דירות לותיקי צבא חסרי בית ליד כביש מהיר 5 ב-Boyle Heightsבפרויקט זה, חלונות שפונים לכביש נאטמו ובמערכות מיזוג האויר הותקנו מסננים חזקים במיוחד.

איזלה גראסיאן נשיאת הקבוצה ללא מטרות רווח, אומרת כי שכונות רבות של בעלי הכנסה נמוכה בלוס אנג'לס "נחתכו" על ידי כבישים מהירים בעשורים שעברו ולכן קשה היום למצוא שטחי קרקע המרוחקים מזיהום של מכוניות ומשאיות. "לא כל פיסת קרקע היא נגישה לנו. בעלי קרקע צריכים להיות מוכנים למכור. אנחנו לא יכולים להסתובב ברחובות ולהכריז: 'זה מקום טוב יותר. בואו נזיז את הפרויקט שלנו לכאן'." היא אמרה.



אפשר גם אחרת

סוכנות אחת במחוז לוס אנג'לס נמנעה מלשים כספה על פרויקטים סמוכים לכבישים מהירים.

The county’s Community Development Commission, המעניקה מדי שנה הלוואות בעשרות מיליוני דולרים, בריבית נמוכה ליזמים של בניה ברת השגה, החליטה ב-2008 כי הכספים שהיא מייעדת, לא ישמשו פרויקטים בטווח של פחות מ-170 מטרים מכביש מהיר. קאתי תומאס ראש הסוכנות אמרה, כי ההחלטה התקבלה כתגובה לאזהרות מפני נזקי בריאות כתוצאה מסמיכות לעורקי תחבורה. מסתבר שלמרות המגבלה הזו, הסוכנות מממנת מאות יחידות בנייה מדי שנה ומקבלת יותר בקשות מימון מכפי שיש באפשרותה לממן.

"לכל הגורמים ידועה המגבלה שלנו להקמת חייץ בין הכביש לפרויקט ואף על פי כן, אין לנו שום התנגדות או סירוב. ישנם מקבלי החליטות נוספים המבקשים עתה להציב מגבלות דומות בפני הקרנות של cap-and-trade. דין פלורס סנטור של המדינה לשעבר, אמר שעל קליפורניה להפסיק להשתמש בכספי הקרנות האלה לבניית פרויקטים לצד כבישים מהירים. הפרויקטים הללו יסכנו את הריאות של הדיירים למשך עשרות שנים.

עם זאת ה-The Strategic Growth Council ממשיכה ללא מגבלות כאלה ומקבלת בקשות לכ-255 מיליון דולר נוספים עבור בניית מגורים ברי השגה. בכל מקרה, הסוכנות תדרג פרויקטים לפי קירבה לתחבורה ציבורית, הורדת גזי חממה, נגישות וקריטריונים נוספים. דבר אחד הם לא ימדדו, את הקירבה של הפרויקטים הללו לזיהום של הכבישים המהירים. 


YOU MIGHT ALSO LIKE