מסתמן: ההכרעה על המנצח במירוץ למישרת מושל קליפורניה תיקבע במחוז לוס אנג'לס
בשל המורכבות האתנית של ציבור הבוחרים המגוון והשונה כל כך והנטייה הדמוקרטית המסורתית , כל מי שמתכון לאתגר ולנצח את המושל הדמוקרטי גאוין ניוסאם, יצטרך לנצח במחוז

עבור אלה המתחרים על מישרת מושל קליפורניה, מחוז לוס-אנג'לס הוא כמו שמיכה מוארת ומנצנצת בלילה והפרושה מהרי סאן גבריאל ועד החוף של לונג ביץ'. כאן, במרחב שמתגוררים בו 1 מתוך 4 בוחרים, ייקבעו תוצאות הבחירות. המחוז שונה, מגוון, עצום בממדיו, קשה בחשיפה ופרסום, תושביו לא תמיד ששים לצאת לבחור, בשונה מאזור המפרץ. לכן, כל מי שמתכוון לאתגר ולנצח את סגן המושל הדמוקרטי גאוין ניוסאם יצטרך לנצח במחוז.

זה יהיה משמעותי וחיוני במיוחד עבור שני מתמודדים דמוקרטים - ראש העיר לשעבר של לוס אנג'לס אנטוניו וילראיגוסה ושר האוצר של המדינה ג'ון צ'אנג מטוראנס. ואולם, המעוז הדמוקרטי הזה, מייסר ומאמלל באופן קבוע, גם את המתמודדים הרואיים ביותר. למעלה מ-180 שפות מדוברות באזור הזה, בו מתגוררים 5.2 מיליון בוחרים, יותר מכל ציבור בוחרים אחר במדינה אחרות. הרוב הם לאטינים - 47.5% והשאר הם: ארמנים אמריקאים בגלנדייל, סינים אמריקאים במונטריי פארק, פיליפינים אמריקאים בווסט קובינה. 

 עם זאת, בעיר לוס-אנג'לס יש את האוכלוסיה השנייה בגודלה בארה"ב של ילידי ארה"ב. עלות הרצת קמפיין פרסומי שהיא הדרך היחידה, היעילה והמציאותית ביותר להגיע למירב הבוחרים מפאלוס ורדס לפאלמדייל ומפאסיפיק פאליסיידס לפומונה - מסתכמת בכ-2 מיליון דולר, לשבוע.


עימות בין המועמדים שנערך החודש

רתימת הכוח הפוליטי של המדינה זו משימה קשה, משום שזה ערב רב של איגודי עובדים, קבוצות אתניות מגוונות, עשירים יותר ופחות, ענקי תאגידים, "נוצצי" הוליבוד ועוד ועוד. "אינני רואה סיכוי לנצחון, אלא אם וילראיגוסה או צ'יאנג ישלטו בעיר", אמרה היועצת הפוליטית הדמוקרטית רוז קאפולצ'ינסקי, ששימשה כיועצת הקמפיין הראשית של הסנטורית ברברה בוקסר.   

ניוסאם, לשעבר ראש עיריית סאן פרנציסקו בשתי קדנציות, אמור לקבל חיבוק חם מבוחרים באזור המפרץ, ששיעור ההשתתפות בבחירות בו הוא גבוה יותר באופן היסטורי, מאשר מחוז לוס-אנג'לס, במיוחד בשנים בהן אין בחירות לנשיאות. מגובה בליברלים האגרסיביים של קליפורניה, שרובם גרים לאורך החוף הקליפורני, הבוחרים של ניוסאם מעניקים לו יתרון משמעותי והסבר למיקום שלו כמתמודד מוביל.

המירוץ בלוס-אנג'לס עצמה, צמוד. סקר שנערך על ידי לוס-אנג'לס טיימס ואחרים (The USC Dornsife/Los Angeles Times) בסוף אוקטובר תחילת נובמבר, העלה שוילראיגוסה וניוסאם די צמודים בקרב אותם ציבורי בוחרים במחוז, כשלשניהם כ-27% מכלל ציבור הבוחרים. צ'יאנג היה השלישי עם 15%. באזור המפרץ ניוסאם זכה ב-62% מקולות הבוחרים בסקר בהשווא הל-12% לצ'יאנג ו-7% לוילראיגוסה. בדצמבר, בסקר של אוניברסיטת ברקלי (UC Berkeley Institute of Government Studies) הוביל וליראיגוסה במחוז לוס-אנג'לס לעומת ניוסאם ב-31% לעומת 20%, בעוד צ'יאנג השיג 6%. ניוסאם השיג באזור המפרץ 55% מקולות הבוחרים והשאר קיבלו תמיכה חד סיפרתית.

לוילראיגוסה יש כמה יתרונות מובנים. הוא נבחר פעמיים כראש עירית לוס-אנג'לס, העיר הגדולה בקליפורניה. הוא הפסיד לג'ים האן במירוץ לראשות העיר ב-2001, אבל הביס אותו כעבור ארבע שנים, כשהצליח לשכנע את בסיס הבוחרים הקודם של האן בדרום קליפורניה להצביע בעדו, כך גם בווסט סייד ובמרכז עמק סאן פרננדו. השאלה היא האם לוילראיגוסה שלא היה בתפקיד מאז 2013 יש עדין את מגע הקסם, להצליח שוב. מקום שני בפריימריז ביוני, יהיה טוב, משום לפי שיטת הבחירות המוקדמות בקליפורניה של “top-two”, שני המתמודדים המשיגים את מירב הקולות, הם בעלי יתרון מהותי לבחירות בנובמבר ולא משנה מאיזו מפלגה הם.

הסקרים מורים שלוילראיגוסה עדיין יש אחיזה איתנה על חלק לא מבוטל של הבוחרים – המצביעים ממוצא לטיני. כ-40% מהם במדינה כולה, תומכים בו, כפול מאשר כל מועמד אחר. כשליש מהבוחרים הרשומים, ממוצא לטיני, גרים במחוז לוס-אנג'לס. הבחירה הלטינית היא משמעותית בשנים של בחירות לנשיאות. בשנים כאלה הבחירה מאופיינת בבוחרים מבוגרים ופחות מגוונים. בפריימריז ב-2014 שעור ההשתתפות בבחירות ברחבי המדינה היה 25% ורק 17% במחוז לוס-אנג'לס. בקרב הלטינים זה היה 10%, אמרה מינדי רומרו מנהלת ב- California Civic Engagement Project באוניברסיטת דייויס. שעור הבחירה בקרב לטינים ב-2016 היה 50%, ככל הניראה בשל ההתנגדות לתכנית של המועמד לנשיאות אז, דונאלד טראמפ, לטפל באופן נוקשה יותר בהגירה. אם התפיסה הזו תמשיך גם לבחירות ביוני, וליראיגוסה עשוי להיות הנהנה העיקרי מכך.



הבעיה המרכזית של צ'יאנג היא אי הבהירות והעירפול. אף שהוא מסאות' ביי ונבחר פעמיים למישרות ברמת המדינה, פעמיים כמבקר ופעם כשר אוצר, כשליש מהבוחרים במחוז לוס-אנג'לס, לא שמעו עליו, כך קבע סקר של המכון למדיניות ציבורית בקליפורניה.

פארקה סקלטון מי שהיה עד לאחרונה יועץ הקמפיין של צ'יאנג אמר בדצמבר כי צ'יאנג נהנה מתמיכה גדלה והולכת של אמריקאים מוצא אסיאתי בקליפורניה. להערכתו, הם עשויים להוות 8% מכוח הבחירה בקליפורניה בבחירות המוקדמות. צ'אנג הביס עד היום כל מתמודד אמריקאי אחר, ממוצא אסיאתי. צ'יאנג הצליח עד היום לא רע בהתמודדויות למישרות ציבוריות. כך היה בהתמודדות למישרת מבקר המדינה ב-2006 כשניצח סנטור ממחוז אורנג' בבחירות המוקדמות של הדמוקרטים. הוא ניצח בגלל תמיכה רבה בסנצ'ורי סיטי, בעיר התחתית של לוס-אנג'לס, גארדנה, ברבנק, גלנדייל וואן נייס.

ניוסאם שהפך ליקיר השמאל, כשנבחר לראש עירית סאן פרנציסקו ותמך ברישוי נישואים חד מיניים ב-2004, ניצח בקמפיין הראשון שלו למישרת סגן המושל. בבחירות המוקדמות של הדמוקרטים במחוז לוס-אנג'לס ב-2010, הוא אותגר על ידי דמוקרטית מוכרת ואהודה חברת מועצת העיר לוס-אנג'לס, ג'ניס האן. היא אחותו של ראש העיר לשעבר ובתו של קנת האן המפקח על המדינה לשעבר. היא הובילה על ניוסאם ב-15% במחוז. הוא מצידו זכה במקומות חשובים אחרים, כמו ווסטסייד, הוליבוד הילס, ווסט הוליבוד, סנטה מוניקה ומאליבו. אם הוא יצליח לעורר בוחרים במוקדמות ביוני, זה עשוי לשפר את מצבו בהמשך. לדבריו, מאז נבחר לסגן המושל, הוא מבקר בדרום קליפורניה לפחות פעם בשבוע. "אנחנו מבקרים בעיריות רבות ברחבי האזור ולא לוקחים שום דבר כמובן מאליו." אמר ניוסאם.

דיליין איסטין זכתה בתפקיד ציבורי במחוז לוס-אנג'לס ב-1994 ו-1998, אבל לפי הסקרים, הדמוקרטית מצפון קליפורניה מקבלת 6% תמיכה בלבד, או אף פחות. סקר של המכון למדיניות ציבורית של קליפורניה גילה, ש-55% מבוחרי המחוז כלל לא שמעו עליה.

מבחינת המתמודדים הרפובליקאים המשמעותיים ביותר במירוץ, ג'ון קוקס איש עסקים מראנצ'ו סנטה-פה וחבר בית המחוקקים של האנטינגטון ביץ' טראויס אלן, גם כן ניראים חלשים למדי. הדמוקרטים חזקים יותר מהרפובליקאים במחוז.

YOU MIGHT ALSO LIKE